Od wielu lat Święto Ziemi w naszej szkole na poziomie kształcenia zintegrowanego obchodzimy organizując „Show” ekologiczne. Celem tych zajęć jest przede wszystkim wprowadzenie uczniów poprzez zabawę w problem ekologii, który od kilku lat pojawia się w programie nauczania już na tym etapie kształcenia. Zajęcie organizacyjnie posiada charakter konkursu, lecz na końcu okazuje się, że nie ma zwycięzców i nie ma przegranych. W ogólnym podliczeniu punktacji wszyscy okazują się być najlepsi i wszyscy zasługują na nagrodę.
Ekologia to nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem. Zajęcia, które tutaj przedstawię noszą miano konkursu, ale w rzeczywistości są lekcją ekologii dla najmłodszych uczniów podstawówki. Od wielu lat Święto Ziemi w naszej szkole na poziomie kształcenia zintegrowanego obchodzimy organizując „Show” ekologiczny. Celem tych zajęć jest przede wszystkim wprowadzenie uczniów poprzez zabawę w problem ekologii, który od kilku lat pojawia się w programie nauczania już na tym etapie kształcenia. Zajęcie organizacyjnie posiada charakter konkursu, lecz na końcu okazuje się, że nie ma zwycięzców i nie ma przegranych. W ogólnym podliczeniu punktacji wszyscy okazują się być najlepsi i wszyscy zasługują na nagrodę. Zajęcie skierowane jest do wszystkich klas na poziomie klasy pierwszej. Każda klasa zobowiązana zostaje do wytypowania trzyosobowego zespołu, który będzie reprezentował wszystkich uczniów . W zajęciach biorą udział również kibice, dla których również przewidziane są zadania. Kibice śpiewają także piosenkę o tematyce ekologicznej . Może to być piosenka pani Majki Jeżowskiej „Planeta SOS” lub „Śmieciu precz”- wydawnictwo WSiP. Zadania skonstruowane zostają w ten sposób, aby w jak najmniejszym stopniu wymagać wiedzy, a przede wszystkim dostarczać jej uczniom. Poprzez rozsypankę wyrazową, uzupełnianie luk w zdaniach, czy też działania praktyczne otrzymać informacje ważne, na temat ekologii. Zajęcie odbywa się na holu, gdzie zawodnicy w danych zespołach zajmują miejsca przy stolikach, a kibice siedzą na materacach i przyglądają się zmaganiom. Konkurs prowadziłam przez trzy kolejne lata roku szkolnego i przedstawię poniżej zadania do wyboru. Nigdy nie zmieniałam charakteru przebiegu i zadań dla dzieci. Bardzo pomocną okazała się dla mnie książeczka z serii „Moje pierwsze lekcje”- Zabawy z ekologią” pań: Danuta Klimkiewicz i Wiesławy Drabik.Z książeczki czerpałam pomysły na ilustracje związane z ekologicznymi i nieekologicznymi rozwiązaniami życia codziennego. Znakomitym wprowadzeniem okazuje się również wierszyk odpowiadający na temat „Co to jest ekologia?” Ekologia mądre słowo, a co znaczy powiedz sowo? Sowa chwilę pomyślała i odpowiedź taką dała: To nauka o zwierzakach, lasach, rzekach, ludziach, ptakach. Mówiąc krótko w paru zdaniach o wzajemnych powiązaniach między nimi, Bo to wszystko to jest nasze środowisko. Masz je chronić i szanować-powiedziała mądra sowa.
Nieraz trzeba ruszyć głową, aby mądrze żyć i zdrowo. Tu przykłady poznasz liczne, co znaczy: ekologiczne!( Zabawy z ekologią –P. Danuta Klimkiewicz, Pani WiesławaDrabik)
Zadanie 1. Polegało na wyeliminowaniu pojęcia EKOLOGIA; Propozycje( ze względu na trzykrotne powtarzanie konkursu). · Krzyżówka – rozwiązanie krzyżówki. Każdy zespół otrzymywał dwa hasła. Po odgadnięciu ich uczniowie przyklejali rozwiązania, poczym otrzymywaliśmy hasło EKOLOGIA. · Kolejny rok – wykreślanka polegająca na wyeliminowaniu błędnych wyników mnożenia.
· Inną propozycją otrzymania słowa EKOLOGIA jest rebus np.
EKIERKA( skreślamy kierka) KOT ( skreślamy t) LODY dy=gia / rysunki przedmiotów/.
Zadanie 2. Po odczytaniu hasła EKOLOGIA uczennica klasy III odczytuje wiersz pt. „Co to jest ekologia?”( D.Klimkiewicz, W.Drabik)
Zadanie 3. Rozsypanka wyrazowa.
· Bądź przyjacielem przyrody- ona Cię żywi i daje Ci schronienie. · Przyjaciel Ekoludka ma czyste ręce, zdrowe zęby i pachnie mydłem / w tym roku pierwszoklasiści realizowali program z wykorzystaniem podręczników z Ekoludkiem w szkole/.
Kibice jednocześnie wykonują zadanie/ powiększony format/ na tablicy. Kibiców do zadania dobieramy z każdej klasy po jednym.
Zadanie 4. Eko –ja
· Zespoły otrzymują arkusze szarego papieru oraz zestaw pojęć „ekologicznych i nieekologicznych. Obrysowują postać jednego z członków zespołu, rysują w sylwecie serce, a następnie wklejają hasła. To co sprzyja zdrowiu wewnątrz sylwetki, co szkodzi poza sylwetką. · Zespoły otrzymują sylwetę serca, którą przyklejają na szary arkusz, otrzymują pojęcia i zadanie wykonują jak wyżej.
Pojęcia: sport, śmiech, owoce, świeże powietrze, aktywny tryb życia, przyroda, chipsy, coca-cola, papierosy, narkotyki, siedzący tryb życia.
Zadanie 5. Ekologiczny tryb życia.
Zespoły otrzymują 6 obrazków oraz karty z hasłami TAK ,NIE. Uczniowie maja za zadanie posegregować obrazki i pod TAK wkleić wszystkie, które zaliczyć można do ekologicznych. Pod NIE wklejamy obrazki z nieekologicznymi zachowaniami osób na nich przedstawionych. Ilustracje również pochodzą z w/w książeczki. Ilustracje dotyczą między innymi taki miejsc jak: ü Zabawa w pokoju dziecięcym( porządek, spokój- bałagan, hałas) ü Biwak rodzinny nad jeziorem ( czysto, spokój- hałas, mycie samochodu w jeziorze, śmieci) ü Mycie zębów w łazience ( kran zakręcony, z użyciem kubka- marnotrawienie wody)
Kibice wykonują to samo zadanie w większym formacie. To zadanie powtarza się cyklicznie, co roku.
Zadanie 6. Uzupełnianie tekstu z lukami.
Tekst przykładowy: Jestem przyjacielem.............. . ..................................... wyrzucam do kosza. Dbam o swoje............................................ Myję................................... przed jedzeniem. Jem dużo................................................ i ....................................... Codziennie myję....................................................................
śmieci, przyrody, zdrowie, ręce, warzyw, owoców, zęby
Zadanie 7. · Rozpoznawanie po zapachu i smaku owoców i warzyw po jednym z każdego rodzaju · Rozpoznawanie po dotyku przyborów czystości: szczotka do ubrań, do zębów, gąbka, grzebień, szczoteczka do rąk, mydło itp. · Wykonanie owocowego szaszłyku.
Zadanie 8. Eko- świat
· Puzzle kuli ziemskiej · Puzzle konturów Polski
Po złożeniu puzzli naklejamy je na arkusz i podobnie jak w eko-ja, do wewnątrz przyklejamy te pojęcia, które sprzyjają ekologii, a na zewnątrz te które szkodzą.
Propozycje pojęć: dym, spaliny, śmieci, ścieki, filtry na kominach, segregowanie śmieci, rower, zieleń itp.
Zadanie 9. Segregacja śmieci- ilustracja.
Łączenie linią śmieci papier, butelka, stara zabawka z odpowiednim pojemnikiem. / ilustracja z książeczki „ Zabawa z ekologią”/
Zadanie 10. Segregacja śmieci- praktyka Każdy zespół otrzymuje worek (czystych) śmieci. Jego zadaniem jest posegregować je i wrzucić do odpowiedniego pojemnika oznaczonego- MAKULATURA, PUSZKI, PLASTIK, SZKŁO, POZOSTAŁE.
Tutaj demonstrujemy również w jaki sposób przygotować śmieci przed wyrzuceniem. Składamy kartony, odkręcamy nakrętkę w butelce itp.
Zadanie 11. To zadanie dla całych zespołów klasowych. · Wykonanie stroju z papieru( gazety)dla wychowawczyni. · Ustawianie jak najwyższej wieży z rolek tekturowych- odpady fotograficzne.
Nad przebiegiem konkursu czuwa komisja, która niekoniecznie skrupulatnie podlicza punktację. Podsumowanie jest zawsze takie samo, wszystkie zespoły są na tym samym poziomie. Nagrody otrzymują wszyscy uczniowie ( całe klasy). Są to zazwyczaj jabłka lub marchewki. Ponadto na zakończenie wszyscy składają ślubowanie ekologiczne. Jego treść nie zmieniła się przez około sześciu lat/ organizację konkursu przejęły koleżanki/. Każda klasa otrzymuje tekst ślubowania w antyramie.
ŚLUBOWANIE EKOLOGICZNE 1.Będę wyrzucać śmieci do kosza. 2. postaram się segregować śmieci. 3.W lesie będę się zachowywać cicho. 4. Nie będę łamać gałęzi drzew i krzewów. 5.Nie będę deptać trawników. 6. Będę jadać dużo owoców i warzyw. 7. Będę dbać o higienę osobistą.
Uczniowie podczas konkursu- zajęcia dobrze się bawią. Impreza na stałe wpisała się w kalendarz imprez naszej szkoły i choć od trzech lat nie prowadzę jej osobiście, ciągle czuję się organizatorką i chętnie służę pomocą koleżankom odpowiedzialnym za konkurs w danym roku szkolnym.
Anna Tarnowska nauczycielka Szkoły Podstawowej Nr 11 w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Wejherowie
|